Siirry pääsisältöön

Hyödynnä (mikro)vaikuttajia

 Milleniaalit arvostavat aitoutta. Järjestön on mahdollista hyödyntää myös mikro- tai nanovaikuttajaan, jolla on pienempi, mutta usein erittäin uskollinen ja samoista aiheista kiinnostunut seuraajajoukko. Heidän palvelunsa ovat usein huomattavasti edullisempia, kuin vaikuttajien, joilla on isompi seuraajajoukko. Mikrovaikuttajilla on Suomessa seuraajia usein noin 1000 – 5000 ja nanovaikuttajia ovat alle 1000 seuraajan tilit. 

Monesti vaikuttajilla ei ole yhteistyön hintoja näkyvillä, sillä kaupalliset yhteistyöt sovitaan usein tapauskohtaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä vaikuttajaan ja keskustele yhteistyöstä. Yhteydenotto ei velvoita sinua mihinkään. Mikrovaikuttajilla kaupallisen yhteistyön hinnat vaihtelevat tapauskohtaisesti karkeasti arvioituna 50e – 2000e. Toki on vaikuttajia, joilla tämä hintahaarukka ei pidä paikkaansa. Moni vaikuttaja tekee mielellään järjestöjen kanssa yhteistyötä, koska he saavat siitä myös itselleen näkyvyyttä ja uutta seuraajakuntaa. Vaikuttajia voi löytää vaikuttajatoimistojen kautta tai olemalla suoraan yhteydessä mielenkiintoiseen vaikuttajaan esimerkiksi Instagramin tai vaikuttajan blogin kautta. 




Kommentit

Suositut vinkit

Muistathan päivittää tietosi?

  Useat markkinoinnin pääperiaatteet säilyvät muuttumattomina, mutta tehokkaan markkinoinnin kehittämiseksi ammattilaisten tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla kehityksen trendeistä.  Milleniaaleja puhuttelevat markkinointikeinot ja markkinointikanavat ovat jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi kolmessa vuodessa ehtii tapahtua valtavasti. Säilyttäkää järjestössänne jatkuvan oppimisen asenne ja etsikää tietoa milleniaaleja tavoittavista markkinointikeinoista esimerkiksi markkinointi – ja mediatoimistojen julkaisuista.  Helppo tapa on googlettaa välillä ”Miten markkinoida milleniaaleille?” ja kerätä päivitetyt vinkit talteen.

Rajaa markkinointikampanjan kohderyhmä

  Markkinoidessa mille tahansa kohderyhmälle, on hyvä oppia tuntemaan kohderyhmä. Milleniaalit voidaan erotella muusta järjestön tukijakannasta paitsi iän, mutta myös esimerkiksi lahjoitushistorian, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan. Näin heille on mahdollista kohdistaa yhä personoidumpaa markkinointia. Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat erilaisia segmentointityökaluja Järjestöillä on rajatusti rahaa käytössä. Usein tullaan ahneeksi, että yhdellä markkinointikampanjalla pitää tavoittaa koko Suomi, vaikka aluksi oli määritelty, että nyt puhutaan vain nuorille äideille. Pidä kiinni kohderyhmän rajauksesta ja selkeästä markkinointiviestistä. Kun yrität kaikkea kaikille, et tavoita lopulta ketään.

Investoi raha tehokkaasti somessa

  Maksettua mainontaa kannattaa hyödyntää milleniaalien suosimissa somekanavissa. Milleniaalit ovat etenkin Instagramissa, mutta moni selailee vielä myös Facebookkia. Monen järjestön sosiaalisessa mediassa vallitsee tee-se-itse-kulttuuri tai ei haluta laittaa kerralla kahta kymppiä enempää lisäämään sosiaalisen median julkaisun näkyvyyttä eli boostamaan somepostauksia. Kannattaa mieluummin käyttää harvemmin, mutta hyvin 500 euroa, kuin heittää jatkuvasti hukkaan 50 euroa.   Usein omatoiminen askartelu ja säästelijäisyys johtaa nollatuloksiin. Pyydä apua esimerkiksi mediatoimistolta tai muulta ammattilaiselta, jotta et investoi liian pieniä summia tehottomaan somemarkkinointiin. Mikäli, että pysty hyödyntämään mediatoimiston maksullisia palveluita, voitte myös tiedustella mentoria esimerkiksi Linkedinin kautta. Moni haluaa lahjoittaa osaamistaan hyvään tarkoitukseen.