Kansalaisjärjestön tulee asettaa tärkeät infot varojen käytöstä ja työn tuloksista helposti löydettäväksi verkkosivuille. Nämä voidaan ilmaista esimerkiksi kulupiirakalla sekä ”ennen ja jälkeen”- tarinoilla, kuvilla tai videoilla. Samalta sivulta on hyvä löytyä myös esimerkiksi sitaatti järjestönne tunnetulta tukijalta, jossa hän suosittelee järjestönne toiminnan tukemista ja perustelee, miksi hän on lähtenyt mukaan toimintaan.
Milleniaalien lahjoituspäätöstä tukevat infot:
- Kulupiirakka (kuinka suuri prosentti lahjoituksesta menee suoraan avunsaajille)
- Järjestön työn tulokset
- Arvostelut ja suositukset verkossa
- Rahankeräyslupa
Milleniaali on kriittinen kuluttuja ja vaikka
järjestön markkinointipanostus olisikin onnistunut herättämään milleniaalin
mielenkiinnon, haluaa hän tarkistaa taustat ennen kuin ryhtyy tukemaan
järjestöä. Milleniaali ei jaksa kuitenkaan paljoa klikkailla verkkosivujen
syövereissä. Jos polku lahjoituspäätökseen vaikuttaviin tietoihin ei ole yhden
klikkauksen päässä, milleniaali vetää helposti johtopäätökset järjestön
epäluotettavasta toiminnasta. Ei auta selittää, että mehän kerromme fakta
verkkosivuillamme, jos faktojen luo löytäminen vaatii vaivalloista
etsintäoperaatiota. Huolehdi, että lahjoituspäätöstä tukevat tiedot ovat
löydettävissä myös jokaisen markkinointikampanjan yhteydestä, esimerkiksi markkinointikampanjan
laskeutumissivulta.
Avaa myös selkeästi, mitä kulupiirakan eri
osa-alueet järjestössänne tarkoittavat. Esimerkiksi termi ”hallintokulu” voi
tarkoittaa maallikolle mitä tahansa: kuninkaan vuosibudjettia tai vaikka hallituksen
palkkaa.
Kommentit
Lähetä kommentti