Siirry pääsisältöön

Varmista, että lahjoituspäätöstä tukevat infot löytyvät helposti

Kansalaisjärjestön tulee asettaa tärkeät infot varojen käytöstä ja työn tuloksista helposti löydettäväksi verkkosivuille. Nämä voidaan ilmaista esimerkiksi kulupiirakalla sekä ”ennen ja jälkeen”- tarinoilla, kuvilla tai videoilla. Samalta sivulta on hyvä löytyä myös esimerkiksi sitaatti järjestönne tunnetulta tukijalta, jossa hän suosittelee järjestönne toiminnan tukemista ja perustelee, miksi hän on lähtenyt mukaan toimintaan.


Milleniaalien lahjoituspäätöstä tukevat infot:

  1.       Kulupiirakka (kuinka suuri prosentti lahjoituksesta menee suoraan avunsaajille)
  2.        Järjestön työn tulokset
  3.        Arvostelut ja suositukset verkossa
  4.        Rahankeräyslupa

Milleniaali on kriittinen kuluttuja ja vaikka järjestön markkinointipanostus olisikin onnistunut herättämään milleniaalin mielenkiinnon, haluaa hän tarkistaa taustat ennen kuin ryhtyy tukemaan järjestöä. Milleniaali ei jaksa kuitenkaan paljoa klikkailla verkkosivujen syövereissä. Jos polku lahjoituspäätökseen vaikuttaviin tietoihin ei ole yhden klikkauksen päässä, milleniaali vetää helposti johtopäätökset järjestön epäluotettavasta toiminnasta. Ei auta selittää, että mehän kerromme fakta verkkosivuillamme, jos faktojen luo löytäminen vaatii vaivalloista etsintäoperaatiota. Huolehdi, että lahjoituspäätöstä tukevat tiedot ovat löydettävissä myös jokaisen markkinointikampanjan yhteydestä, esimerkiksi markkinointikampanjan laskeutumissivulta.

Avaa myös selkeästi, mitä kulupiirakan eri osa-alueet järjestössänne tarkoittavat. Esimerkiksi termi ”hallintokulu” voi tarkoittaa maallikolle mitä tahansa: kuninkaan vuosibudjettia tai vaikka hallituksen palkkaa.




Kommentit

Suositut vinkit

Muistathan päivittää tietosi?

  Useat markkinoinnin pääperiaatteet säilyvät muuttumattomina, mutta tehokkaan markkinoinnin kehittämiseksi ammattilaisten tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla kehityksen trendeistä.  Milleniaaleja puhuttelevat markkinointikeinot ja markkinointikanavat ovat jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi kolmessa vuodessa ehtii tapahtua valtavasti. Säilyttäkää järjestössänne jatkuvan oppimisen asenne ja etsikää tietoa milleniaaleja tavoittavista markkinointikeinoista esimerkiksi markkinointi – ja mediatoimistojen julkaisuista.  Helppo tapa on googlettaa välillä ”Miten markkinoida milleniaaleille?” ja kerätä päivitetyt vinkit talteen.

Rajaa markkinointikampanjan kohderyhmä

  Markkinoidessa mille tahansa kohderyhmälle, on hyvä oppia tuntemaan kohderyhmä. Milleniaalit voidaan erotella muusta järjestön tukijakannasta paitsi iän, mutta myös esimerkiksi lahjoitushistorian, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan. Näin heille on mahdollista kohdistaa yhä personoidumpaa markkinointia. Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat erilaisia segmentointityökaluja Järjestöillä on rajatusti rahaa käytössä. Usein tullaan ahneeksi, että yhdellä markkinointikampanjalla pitää tavoittaa koko Suomi, vaikka aluksi oli määritelty, että nyt puhutaan vain nuorille äideille. Pidä kiinni kohderyhmän rajauksesta ja selkeästä markkinointiviestistä. Kun yrität kaikkea kaikille, et tavoita lopulta ketään.

Pidä huolta, että verkkosivunne ovat hakukoneiden löydettävissä

Millä hakusanoilla järjestönne löytyy Googlesta? Hakukoneoptimointi eli SEO tarkoittaa verkkosivujen maksuttoman eli orgaanisen hakukonelöydettävyyden edistämistä. Milleniaalit ovat sujuvia verkon käyttäjiä, joten järjestön on tärkeä huolehtia tehokkaasta halukoneoptimoinnista. Tätä voi opiskella myös omatoimisesti verkossa.