Siirry pääsisältöön

Suosi lyhyittä ja ytimekästä copya

Olipa kanava mikä tahansa: Varanhankintakirje, sähköposti tai verkkosivujen artikkeli, mene nopeasti asiaan ja esitä selkeä lahjoituspyyntö eli call-to-action. Ensimmäiset kolme lausetta pitäisi herättää milleniaalin kiinnostus, eikä tekstin ole hyvä olla yli 1000 merkin mittainen. Pilko pidemmät kokonaisuudet esimerkiksi väliotsikoilla tai tee listaus. Otsikoi sähköposti kiinnostavalla tavalla. Esimerkiksi kysymyksellä ”Tiesitkö että…?” ja tarjoa jokaisessa copyssa myös uutta tietoa, jotta milleniaali kokee saavansa lisäarvoa.  


  •  Älä ole tylsä. Suuri osa milleniaaleista lukee sähköpostia mobiililaitteella. Sinun tulee siis saada lukijan huomio tekstilläsi ensimmäisen 50 merkin aikana. Esitä otsikossa kysymys tai ajankohtainen vinkki, niin sähköpostisi avataan.
  • Personoi. Osoita sähköpostisi henkilökohtaisesti vastaanottajalle ja liitä järjestösi edustajan henkilökohtainen allekirjoitus.
  • Säilytä kokonaisuus. Otsikoi ja piilo-otsikoi viestisi tarkoituksenmukaisesti. Tarkista, että kuvat sekä videot sopivat kokonaisuuteen ja tukevat ydinviestiäsi.
  • Älä jaarittele. Moni markkinointilistallasi oleva on mitä todennäköisimmin antanut lähestymisluvan myös muille järjestöille. Hänelle todennäköisesti tulvii viestejä hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Tee siis viestistäsi ytimekäs, pidä huomiokohdat lyhyinä ja etene nopeasti asiaan. Miksi ja mihin kaipaat tukea?
  • Muista selkeä Call- to action. Ilmaise selkeästi mitä haluat sähköpostisi vastaanottajan tekevän. Lahjoittavan? Vierailevan verkkosivuilla? 






Kommentit

Suositut vinkit

Muistathan päivittää tietosi?

  Useat markkinoinnin pääperiaatteet säilyvät muuttumattomina, mutta tehokkaan markkinoinnin kehittämiseksi ammattilaisten tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla kehityksen trendeistä.  Milleniaaleja puhuttelevat markkinointikeinot ja markkinointikanavat ovat jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi kolmessa vuodessa ehtii tapahtua valtavasti. Säilyttäkää järjestössänne jatkuvan oppimisen asenne ja etsikää tietoa milleniaaleja tavoittavista markkinointikeinoista esimerkiksi markkinointi – ja mediatoimistojen julkaisuista.  Helppo tapa on googlettaa välillä ”Miten markkinoida milleniaaleille?” ja kerätä päivitetyt vinkit talteen.

Rajaa markkinointikampanjan kohderyhmä

  Markkinoidessa mille tahansa kohderyhmälle, on hyvä oppia tuntemaan kohderyhmä. Milleniaalit voidaan erotella muusta järjestön tukijakannasta paitsi iän, mutta myös esimerkiksi lahjoitushistorian, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan. Näin heille on mahdollista kohdistaa yhä personoidumpaa markkinointia. Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat erilaisia segmentointityökaluja Järjestöillä on rajatusti rahaa käytössä. Usein tullaan ahneeksi, että yhdellä markkinointikampanjalla pitää tavoittaa koko Suomi, vaikka aluksi oli määritelty, että nyt puhutaan vain nuorille äideille. Pidä kiinni kohderyhmän rajauksesta ja selkeästä markkinointiviestistä. Kun yrität kaikkea kaikille, et tavoita lopulta ketään.

Investoi raha tehokkaasti somessa

  Maksettua mainontaa kannattaa hyödyntää milleniaalien suosimissa somekanavissa. Milleniaalit ovat etenkin Instagramissa, mutta moni selailee vielä myös Facebookkia. Monen järjestön sosiaalisessa mediassa vallitsee tee-se-itse-kulttuuri tai ei haluta laittaa kerralla kahta kymppiä enempää lisäämään sosiaalisen median julkaisun näkyvyyttä eli boostamaan somepostauksia. Kannattaa mieluummin käyttää harvemmin, mutta hyvin 500 euroa, kuin heittää jatkuvasti hukkaan 50 euroa.   Usein omatoiminen askartelu ja säästelijäisyys johtaa nollatuloksiin. Pyydä apua esimerkiksi mediatoimistolta tai muulta ammattilaiselta, jotta et investoi liian pieniä summia tehottomaan somemarkkinointiin. Mikäli, että pysty hyödyntämään mediatoimiston maksullisia palveluita, voitte myös tiedustella mentoria esimerkiksi Linkedinin kautta. Moni haluaa lahjoittaa osaamistaan hyvään tarkoitukseen.