Siirry pääsisältöön

Ole läsnä sosiaalisessa mediassa

Tuoreen tutkimustiedon mukaan suomalaiset milleniaalit käyttävät sosiaalisen median kanavista eniten Instagramia ja Facebookkia. Instagram on selvästi suosituin kanava milleniaaleille ja se on monella käytössä useita kertoja päivässä. Instagramissa storyt eli vuorokauden katseltavissa olevat tarinat milleniaali selaa jopa ilmoitusseinää eli feediä useammin. Milleniaalien kohdalla tykkäyksien määrär ei kerro kaikkea, sillä milleniaali ei aina ehdi painaa sydäntä, vaikka olisi postauksesta pitänytkin. Myös Facebookkia suomalaiset milleniaalit käyttävät edelleen, mutta käyttö on rajoittunut suurelta osin erilaisten tuotteiden ostamiseen sekä esimerkiksi harrastusryhmiin kuulumiseen. 

Milleniaalit ostavat Facebookista muun muassa second hand – tuotteita, lukevat mielenkiintoisia keskusteluketjuja ja arvosteluita, tarkistavat aukioloaikoja, osallistuvat arvontoihin, ilmoittautuvat tapahtumiin ja lahjoittavat merkkipäiväkeräyksiin. Milleniaali ei välttämättä käytä Facebookkia enää päivittäin, eikä selaa ilmoitusseinää tai katso tarinoita kuten Instagramissa. Milleniaalit ovat myös innokkaita Linkedinin, WhatsAppin ja Youtuben käyttäjiä. Suurimmalta osalta milleniaaleistä löytyy myös Spotify ja sieltä kuunnellaan musiikin lisäksi podcasteja. 


Kuva:  Plan Suomen arvonta Instagramissa

Kansalaisjärjestöjen kannattaa luoda keskusteluyhteys milleniaaleihin sosiaalisen median kommenttikentissä. Näin tulee samalla tehneeksi keskustelevaa markkinointia. Milleniaalit ovat somessa, joten olettehan tekin? Milleniaalit käyttävät aikaansa somen kommenttiketjuissa paljon suuremmalla todennäköisyydellä kuin selaavat järjestön verkkosivuja tai lukevat varainhankintakirjeitä.

Kansalaisjärjestöjen on hyvä panostaa myös sosiaalisen median monitorointiin. Erota somessa toisistaan kriittinen ja loukkaava kommentointi. Puhtaasta tietämättömyydestä tai väärinymmärryksestä johtuva kritiikki voidaan joskus sekoittaa loukkaavaksi kommentiksi. Moni järjestö sortuukin helposti piilottamaan ja poistamaan näitä. Kun kritiikkiin vastaa esimerkiksi Facebookin kommenttikentässä huolellisesti, se parhaimmillaan lisää aitoutta ja tietoutta järjestön toiminnasta. 

Somen moderointi vaatii resursseja, mutta on sen arvoista. Sosiaaliseen mediaan tullutta asiakaspalautetta olisikin hyvä dokumentoida ja tarkastella esimerkiksi vuositasolla ja mahdollisesti kehittää markkinointia sekä muita sisältöjä palautteen pohjalta. 

On syytä muistaa, että jokaisessa sosiaalisen median kanavassa ei tarvitse olla. On parempi hoitaa huolella esimerkiksi kaksi sosiaalisen median kanavaa, kuin luoda profiili viiteen kanavaan ja laiminlyödä seuraajat. Monien työkalujen, kuten Hootsuite avulla voi moderoida monta kanavaa samaa aikaa. https://www.hootsuite.com/


Kommentit

Suositut vinkit

Muistathan päivittää tietosi?

  Useat markkinoinnin pääperiaatteet säilyvät muuttumattomina, mutta tehokkaan markkinoinnin kehittämiseksi ammattilaisten tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla kehityksen trendeistä.  Milleniaaleja puhuttelevat markkinointikeinot ja markkinointikanavat ovat jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi kolmessa vuodessa ehtii tapahtua valtavasti. Säilyttäkää järjestössänne jatkuvan oppimisen asenne ja etsikää tietoa milleniaaleja tavoittavista markkinointikeinoista esimerkiksi markkinointi – ja mediatoimistojen julkaisuista.  Helppo tapa on googlettaa välillä ”Miten markkinoida milleniaaleille?” ja kerätä päivitetyt vinkit talteen.

Rajaa markkinointikampanjan kohderyhmä

  Markkinoidessa mille tahansa kohderyhmälle, on hyvä oppia tuntemaan kohderyhmä. Milleniaalit voidaan erotella muusta järjestön tukijakannasta paitsi iän, mutta myös esimerkiksi lahjoitushistorian, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan. Näin heille on mahdollista kohdistaa yhä personoidumpaa markkinointia. Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat erilaisia segmentointityökaluja Järjestöillä on rajatusti rahaa käytössä. Usein tullaan ahneeksi, että yhdellä markkinointikampanjalla pitää tavoittaa koko Suomi, vaikka aluksi oli määritelty, että nyt puhutaan vain nuorille äideille. Pidä kiinni kohderyhmän rajauksesta ja selkeästä markkinointiviestistä. Kun yrität kaikkea kaikille, et tavoita lopulta ketään.

Investoi raha tehokkaasti somessa

  Maksettua mainontaa kannattaa hyödyntää milleniaalien suosimissa somekanavissa. Milleniaalit ovat etenkin Instagramissa, mutta moni selailee vielä myös Facebookkia. Monen järjestön sosiaalisessa mediassa vallitsee tee-se-itse-kulttuuri tai ei haluta laittaa kerralla kahta kymppiä enempää lisäämään sosiaalisen median julkaisun näkyvyyttä eli boostamaan somepostauksia. Kannattaa mieluummin käyttää harvemmin, mutta hyvin 500 euroa, kuin heittää jatkuvasti hukkaan 50 euroa.   Usein omatoiminen askartelu ja säästelijäisyys johtaa nollatuloksiin. Pyydä apua esimerkiksi mediatoimistolta tai muulta ammattilaiselta, jotta et investoi liian pieniä summia tehottomaan somemarkkinointiin. Mikäli, että pysty hyödyntämään mediatoimiston maksullisia palveluita, voitte myös tiedustella mentoria esimerkiksi Linkedinin kautta. Moni haluaa lahjoittaa osaamistaan hyvään tarkoitukseen.