Siirry pääsisältöön

Tarjoa sisältöjä, jotka sitouttavat ja tavoittavat

Milleniaalit eivät halua, että heidän lahjoituksensa on vain pisara meressä, vaan haluavat jättää aidosti jäljen maailmaan – Kansalaisjärjestöjen on hyvä viestiä heille selkeästi ja oikeissa kanavissa, mihin lahjoitus käytetään ja millainen merkitys heidän tuellaan on. Kansalaisjärjestöt voivat käyttää apuna viestinnässä esimerkiksi ”Ennen ja jälkeen” - muutostarinoita.

Oikeita kanavia milleniaalien tavoittamiseen ovat esimerkiksi sähköposti, WhatsApp, Instagram ja Facebook. Sähköpostien kohdalla voit käyttää markkinoinnin automaatiota ja voit sitouttaa lahjoittajia automaattisilla sähköposteilla. Esimerkiksi Mailchimp on yksi maksuton sähköpostityökalu tähän tarkoitukseen: https://mailchimp.com/

Muista kuitenkin personoida myös automaattiset sähköpostit esimerkiksi milleniaalin etunimellä ja järjestön toiminnanjohtajan allekirjoituksella. Milleniaalit haluavat henkilökohtaista viestintää. Etenkin säännöllisen lahjoittamisen kohdalla, milleniaaleille on hyvä viestiä niin, että heillä on jatkuvasti varmuus lahjoituksen tarpeellisuudesta. Säännöllisten lahjoittajien sitouttamisen tueksi voi kerätä oppeja esimerkiksi tilaustaloudesta (eng. subscription economy). Esimerkkejä tunnetusta tilaustaloudesta ovat esimerkiksi suoratoistopalvelut Netflix tai Spotify.

Avatkaa sosiaalisessa mediassa läpinäkyvästi järjestönne toimintaa ja kerro inspiroivia tarinoita työstänne. Uutta tietoa ja puheenaiheita tarjoavat sisällöt ja esimerkiksi arvonnat on helppo jakaa eteenpäin omalle verkostolle. Milleniaalit nauttivat tutkitusti erityisesti videoista, jotka tarjoavat heille uutta tietoa tai muuta lisäarvoa. 

Muutamia esimerkkejä:


Pelastakaa Lapset pysäyttää tunteisiin vetoavalla kuvalla ja kertoo lastensuojelun ajankohtaisesta tilanteesta lyhyesti ja ytimekkäästi.


Suomen World Vision havainnollistaa Instagram-postauksessa lahjoittajien tuella aikaan saatuja tuloksia. Lahjoituksilla aikaan saatu muutostarina kuvataan selkeästi. 


Plan Suomen Instagram-postaus kertoo järjestön ohjelma-alueen tytön tarinan hänen itsensä kertomana. Postaus jakaa myös tietoa naisten tilanteesta. Kuva haastaa muita ottamaan kantaa osallistumalla #EIHYMYILYTÄ - kuvahaasteeseen


Kirkon Ulkomaanapu havainnollistaa Instagramissa animaatiolla, kuinka tytöt kehitysmaissa joutuvat selviämään ilman kunnollisia kuukautissuojia. Animaatio pysäyttää katsojan ajattelemaan tilannetta: Olosuhteiden pakosta moni tyttö on joutunut olemaan luova ja kuukautissuojana on käytetty mitä erikoisempia asioita. 


Kommentit

Suositut vinkit

Muistathan päivittää tietosi?

  Useat markkinoinnin pääperiaatteet säilyvät muuttumattomina, mutta tehokkaan markkinoinnin kehittämiseksi ammattilaisten tulee pysyä jatkuvasti ajan tasalla kehityksen trendeistä.  Milleniaaleja puhuttelevat markkinointikeinot ja markkinointikanavat ovat jatkuvassa muutoksessa ja esimerkiksi kolmessa vuodessa ehtii tapahtua valtavasti. Säilyttäkää järjestössänne jatkuvan oppimisen asenne ja etsikää tietoa milleniaaleja tavoittavista markkinointikeinoista esimerkiksi markkinointi – ja mediatoimistojen julkaisuista.  Helppo tapa on googlettaa välillä ”Miten markkinoida milleniaaleille?” ja kerätä päivitetyt vinkit talteen.

Rajaa markkinointikampanjan kohderyhmä

  Markkinoidessa mille tahansa kohderyhmälle, on hyvä oppia tuntemaan kohderyhmä. Milleniaalit voidaan erotella muusta järjestön tukijakannasta paitsi iän, mutta myös esimerkiksi lahjoitushistorian, sukupuolen tai asuinpaikkakunnan mukaan. Näin heille on mahdollista kohdistaa yhä personoidumpaa markkinointia. Monet sosiaalisen median kanavat tarjoavat erilaisia segmentointityökaluja Järjestöillä on rajatusti rahaa käytössä. Usein tullaan ahneeksi, että yhdellä markkinointikampanjalla pitää tavoittaa koko Suomi, vaikka aluksi oli määritelty, että nyt puhutaan vain nuorille äideille. Pidä kiinni kohderyhmän rajauksesta ja selkeästä markkinointiviestistä. Kun yrität kaikkea kaikille, et tavoita lopulta ketään.

Hyödynnä (mikro)vaikuttajia

 Milleniaalit arvostavat aitoutta. Järjestön on mahdollista hyödyntää myös mikro- tai nanovaikuttajaan, jolla on pienempi, mutta usein erittäin uskollinen ja samoista aiheista kiinnostunut seuraajajoukko. Heidän palvelunsa ovat usein huomattavasti edullisempia, kuin vaikuttajien, joilla on isompi seuraajajoukko. Mikrovaikuttajilla on Suomessa seuraajia usein noin 1000 – 5000 ja nanovaikuttajia ovat alle 1000 seuraajan tilit.  Monesti vaikuttajilla ei ole yhteistyön hintoja näkyvillä, sillä kaupalliset yhteistyöt sovitaan usein tapauskohtaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä vaikuttajaan ja keskustele yhteistyöstä. Yhteydenotto ei velvoita sinua mihinkään. Mikrovaikuttajilla kaupallisen yhteistyön hinnat vaihtelevat tapauskohtaisesti karkeasti arvioituna 50e – 2000e. Toki on vaikuttajia, joilla tämä hintahaarukka ei pidä paikkaansa. Moni vaikuttaja tekee mielellään järjestöjen kanssa yhteistyötä, koska he saavat siitä myös itselleen näkyvyyttä ja uutta seuraajakuntaa. Vaikuttajia voi...